söndag 21 april 2013

Mölndal.

Sista stoppet (so far) är Mölndal och min nuvarande position. Denna lägenhet kommer visas mer i denna blogg då det pysslats och donats väldigt mycket här. Jag känner dock att renoveringar och liknande får sparas till senare då vi nu fokuserar oss på det lite mer piffiga måleriet.

I denna lägenhet har två stora måleriprojekt ägt rum. Det första är sovalkoven som vid inflytt var prytt med en snirklig svartvit tapet. Tapeten i sig var helt okey tycker jag nog, men inte riktigt min stil och inte särskilt mysig i ett sovkrypin. Jag började med att riva och slita ner tapeten och slipa så mycket jag orkade med sandpapper. Det är ju allt förarbete som slukar den mesta av tiden, men det är nästan lika roligt eftersom det utgör grunden för och leder fram till det slutliga resultatet.

Jag införskaffade färg, en härligt mörkblå för högsta mysfaktor för att göra alkoven sovvänligare. I burken såg den färgen mycket ljusare ut, och ännu mer i ett fotografi med blixt. Men det är oftast när man blir lite nervös under utförandet som det blir som bäst resultat. När man vågar tänja på sina egna gränser.


Det var nu det roligaste började.
Att få se hur färgen såg ut på väggen. Från början var jag osäker på hur jag skulle göra. Idén var att hela alkoven skulle bli mörkblå, alltså även taket, men i och med att jag någon dag ska sälja lägenheten vidare blev jag lite rädd att det bara var jag som skulle tycka att idén är helt underbar. När jag väl börjat sätta färgen på väggarna var det dock svårt att inte fortsätta hela vägen. Mina tankar höll fokus på mysfaktorn. Och blått blev det.
Jag klurade och funderade länge på hur jag skulle göra med den inbyggda lampan med ljusspröt. Taket kan jag ju lätt måla vitt vid försäljning, men lampan är ett jäkla pillgöra. Men jag gick all in och ett jäkla pillgöra var det definitivt. Men all färg i ansiktet och stela rygg- och nackpartier var det värt.


Jag målade även en trähylla och borrade upp (om än smulan sned) och hittade en extremt passande lampa på Ikea.




Resultatet blev så mycket bättre än förväntat. Med några fina gardiner och blått madrassöverdrag blev det hur bra som helst. Mörkt och mysigt med den inbyggda lampan i taket som en stjärnhimmel.
(Hur jag ska göra när försäljning blir aktuellt får bli ett senare problem.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar