tisdag 16 april 2013

Malmö.

Efter att ha bosatt mig i Malmö kom inspirationen till min andra väggmålning. Sovalkoven tycktes alldeles för tom och tråkig i min totalvita lägenhet. Denna gång var jag lite mer fantasifull men fortsatte på samma tema. Eftersom denna målning krävde en aning mer precision i målandet började jag med att skissa ner idén på papper. Mycket skissande blev det och det tog sin tid innan jag kände mig nöjd. När pappersskissen var färdig förde jag helt sonika blyertspennan mot väggen och började skissa på frihand utifrån bilden.

Färg och penslar inhandlades och jag tog första bästa som var billigast. Det viktiga för mig var inte redskapen utan resultatet. Eftersom tanken var en väldigt mörkbrun siluett mot gräddvita väggar var det viktigt att skapa linjer att utgå från. Medan jag målade efter linjerna tog jag ofta ett steg tillbaka för att se om något behövde ändras och många ändringar blev det. Trädens grenar levde lite sina egna liv och fick fortsätta en bit upp i taket och in i garderoben.

Det färdiga resultatet blev många gånger bättre än jag förväntat mig.
Trots att vägen dit tog enorm tid och koncentration var den även helt underbart rolig och har peppat mig att fortsätta dekorera väggarna var mitt hem än må vara. Vågar du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar