tisdag 9 april 2013

Inspiration.

Det finns många olika saker som kan inspirera: vackra vyer, en medryckande melodi, former, färgkombinationer, träffsäkra tidskrifter, vidunderliga dofter, underliga upplevelser, vinklar, sättet ett tyg rör sig i vinden, nya bekantskaper med andra infallsvinklar, konstig konst eller skuggan som kastas bakom soffbordet. Vad vi sedan blir inspirerade till verkar varierar lika mycket. Inspiration är så abstrakt att inget är rätt och inget är fel, så länge man självfallet håller sig innanför ramarna av lagen. Det är just det som är så fint. Jag blir ofta inspirerad och det kan vara av en så liten sak som linjer mellan gatstenarna jag går på eller en koltrast som ställt sig precis bredvid ett rödgult äpple. Att gå i en bokhandel och se alla papper och böcker och pärmar uppradade får mig alltid att vilja rensa och få ordning i mitt ständiga kaos. Sätta alla mina viktiga papper efter datum, märka lådor, sortera och få allting på sin rätta plats. Tyvärr hamnar jag alltid någonstans mittemellan och skapar mer oreda än reda med papper över hela golvet, men det har nog mer att göra med att jag är så noggrann och långsam. Jag kan bli inspirerad av en intressant bok och vilja spinna vidare på samma ämne eller bli förtrollad av språket och vilja skapa poesi. Jag kanske såg en helt förfärligt dålig reklamfilm och har redan tusen påhitt som skulle göra den vackrare och få tydligare budskap.

'Cowboys + Indianer' © Sissa M.
I gymnasiet hittade jag detta vykort i en liten affär. För mig var det inspirerande att se något så annorlunda och det satte igång en hel rad av idéer och vissa har fortfarande inte blivit verklighet ännu. Jag har tyvärr inte hittat någon information om varken fotograf eller kort, mer än att det är tryckt i Tyskland.


Detta lilla vykort framkallade något hos mig och blev min största inspirationskälla inför mitt avslutningsprojekt i fotografering. Det var som om jag tog mig en pytteliten bit utanför den där trygga boxen som håller mina bästa idéer inlåsta och det kändes så befriande. Tanken var en bildserie där en nalle avrättar en annan nalle. Turligt nog hade jag tillgång till en nalle som var klädd som en brittisk slottsvakt och en leksakspistol. Det högra hörnet i den mittenbilden ska visa just denna pistol, men eftersom jag varken var ett geni i ljussättning eller en mästare i mörkrummet så syns den knappt alls. Ändå är jag nöjd. Jag tog min inspiration och gjorde något av den. Resultatet blev inte riktigt som väntat och kanske tar jag upp och utvecklar projektet någon gång. Tills dess får de hänga kvar på väggen i hallen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar