fredag 30 augusti 2013

Cake Pops på eget bevåg.


Inte så långt efter kursen försökte jag mig på cake pops på eget bevåg. Påsken stundade och det blev ett perfekt tillfälle
att öva mina skills. Jag hittade ingen chokladkaka i affären så jag tog häftet
jag fick från kursen och bakade själv.
Jag smulade ner kakan i en bunke och blandade med mashmallowfluff och hallon. Pojkvännen var med och tillsammans påbörjade vi de smaskiga kycklingarna. Eftersom kycklingar blir lite roligare om de är mer än bara en boll
så gjorde vi två bollar, en kropp och ett huvud. För att få dem att fastna doppar man träpinnen i smält choklad, trycker in pinnen i kaksmulebollen och låter det hela stelna i kylen innan man fortsätter.
(Jag skrev om flera gånger för att det inte skulle låta snuskigt, men gav upp när jag insåg att ju mer jag försökte få det att låta oskyldigt desto mer snuskigt eller obegripligt blev det. Jag hoppas du som läser har överseende.)
När stommen stelnat smälte vi mer choklad och blandade med särskilt färgmedel som jag köpte på Be My Cupcake, vanlig karamellfärg fungerar inte att blanda med choklad då det skär sig. Denna gången blev det självklart gul.
Och gult blev det! Sedan var det bara att smeta på, ju tuffsigare desto bättre eftersom det då påminner om fjädrar. För ögon och näbb använde vi strössel. Vi strödde även lite strössel över hela fågeln för att de skulle se lite roligare ut.
Tips från kursen jag tog var att använda sådan där skum för blomster (oasis) för att sätta cake popsen i när de ska stå i kylen, så de behåller formen, och det fungerade riktigt bra. Lägger man cake popsen på en tallrik blir ju ena sidan platt. Slutresultatet blev otroligt gott och uppskattat!
Vi får se vad det blir för cake pops inför halloween..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar